Om trainees de kans te geven hun virtuele producten live te verkopen via direct face-to-facecontact, worden er regelmatig fysieke of online handelsbeurzen georganiseerd. Deze beurzen worden georganiseerd door PenNed of een van haar collega central offices in het buitenland, zoals COFEP in België. Raadpleeg de Agenda op de PenNed-website en kijk ook eens op de Events Agenda op de website van PEN Worldwide.
U kunt een handelsbeurs bezoeken als koper, maar vaak kunt u zich ook aanmelden als verkoper, ofwel als standhouder. En als reizen niet haalbaar is, dan is er altijd nog de mogelijkheid om een fictief beursbezoek te organiseren of om deel te nemen aan een online handelsbeurs.
Wat deelname aan een (internationale) beurs trainees leert of oplevert.
Voor de bedrijfsleider heeft deelname aan een handelsbeurs de volgende meerwaarde.
Als de PE een stand op de beurs heeft, hebben de trainees doorgaans voldoende gelegenheid om tijdens de beurs ook als (in)koper te acteren.
Een beurs bezoeken als koper is natuurlijk eenvoudiger te organiseren dan het bemensen van een verkoopstand op een beurs. Gelukkig kan ook een beursbezoek bedrijfsleider en trainees het nodige opleveren. Bijvoorbeeld het volgende.
Als echte deelname aan een handelsbeurs uit de Events Agenda onmogelijk is, kan een bedrijfsleider kiezen voor fictieve deelname. Dat wil zeggen dat alle voorbereidingen voor deelname aan de beurs worden uitgevoerd zonder daadwerkelijk op reis te gaan en kosten te maken.
Een andere optie is dat u als bedrijfsleider een fictieve beurs creëert. Daartoe zijn in de Bibliotheek een aantal documenten beschikbaar die de bedrijfsleider kan downloaden, naar behoefte kan aanpassen en naar de trainees kan mailen. Daarna kunnen de trainees meteen aan de slag met de voorbereidingen.
Een handelsmissie is een door het central office georganiseerde uitwisseling tussen twee of meer Nederlandse (en eventuele buitenlandse) PE´s. Er wordt niet daadwerkelijk gereisd; het contact vindt plaats via telefoon, skype en/of mail. Doel kan zijn het inkopen en verkopen van artikelen maar doorgaans zit er een breder doel aan vast, zoals het feedback geven op elkaars website en/of assormtiment, het grondig oefenen van een verkoopgesprek (met feedback van de andere partij) of het maken van een bench mark (vergelijking) tussen de PE's.
Verschillen tussen een online handelsbeurs en een handelsmissie: